Fra strategi til produktforbedring – Et eksempel på hvordan AI kan hjelpe deg å komme i mål raskere
Vi skal diskutere hvordan du kan gå fra strategi til et sluttresultat, hvor du oppnår en produktforbedring, uten avsporinger underveis.

Starten av en slik prosess kan være preget av store ambisjoner og mange idéer, likevel kan det være enkelt å bli distrahert av små detaljer, tanker og diskusjoner. Derfor forenkler vi prosessen med et slikt rammeverk:
Når man forenkler prosessen slik, kan man enklere bruke AI som en forsterker, fordi man blir klarere på hva problemet og løsningen er. Videre skal vi dykke dypere inn i hvordan denne tankegangen kan se ut i praksis.
Strategisk prioritet: Bedre self-service
La oss si at en bedrift har identifisert et økende press på kundeservice, og samtidig fått tydelige signaler fra brukere om at de ønsker å løse problemer selv.
Disse innsiktene kan lede til denne strategiske prioriteten:
Her handler det om å sikre brukeropplevelsen, øke tillit og å sørge for at den tilgjengelige informasjonen er tydelig nok, ikke kun det tekniske.
Produktmål: Forbedre brukervennligheten i SEQ 6 og 7
La oss si at undersøkelsene som er gjort, viser at to spesifikke steg i self-service-flyten (SEQ 6 og 7) er utfordrende og fører til at mange brukere faller av i disse leddene.
Fra dette kan man utforme et produktmål som gir teamet ytterligere fokus:
Det som gjør dette målet bra, er målbarheten ved det. Teamet har spesifikke mål på hva som skal forbedres og hvilke elementer det omfatter, I tillegg til at det også er en handlingsrettet målformulering.
Handling: Bruke AI som støtte i prototyping og testing
Med et klart mål på plass, kan man begynne å eksperimentere, og det er her AI kommer inn som en ressurs!
Et team kan for eksempel bruke AI til å:
- Skissere forslag til nye løsninger basert på tidligere innsikt
- Generere prototyper raskere
- Lage forslag til brukeroppgaver eller testscenarioer
- Simulere første runde av brukertesting med dummy-brukere eller det interne teamet
Når AI brukes til å kutte ned tiden fra idé til prototype, får teamet mer tid til det som faktisk betyr noe – innsikt, iterasjon og forbedring.
Hva kan du lære?
Dette eksempelet viser hvordan man kan gå fra strategi til handling uten avsporinger på vei mot resultatet, og hvordan AI kan spille en rolle uten å ta over hele prosessen.
- Strategien: gir overordnet retning
- Produktmålet: gjør retningen konkret
- AI: bidrar til å akselerere gjennomføringen
Men det er fortsatt viktig å huske at det er den menneskelige innsikten som spiller AI god. Derfor må man evne å sette konkrete mål som effektivt kan brukes av AI – hjelp AI med å hjelpe deg!
Vil du se hvordan dette kan gjøres i praksis?
Den 25. april holder vi et gratis webinar som viser nettopp dette:
Dato: 25. april
Tid: 13:00 – 13:45
Tema: Slik lykkes du med AI som produktleder
Påmelding: Meld deg på her